بین لیفان 820 و اپتیما 2010 عقل به کدام حکم می کند؟

باید گفت که «لیفان 820 » خودرویی می باشد که با وجود آنکه قیمتی در حدود 83.000.000 تومان در بازار آزاد دارد اما باز هم یک خودروی خوب برای کسانی می باشد که می خواهند به صورت روزمره از آن استفاده کنند و همچنین از آن خودرو توقع زیبا بودن و همچنین صفر کیلومتر بودن دارند .

البته باید در نظر گرفت که «لیفان 820 » یک ایراد دارد و آن هم این می باشد که این خودرو بازار دست دوم خیلی خوبی ندارد .

همچنین کیفیت ساخت این خودرو در قیاس با گزینه‌های کُره‌ای و ژاپنی، بسیار پایین‌تر است که شاید شما را دلزده کند؛ در واقع لیفان 820 حداقل در بخش داخل، از کیفیت ساختی پایین‌تر نسبت به محصولات جیلی یا FAW بهره می‌برد که این در بازاری رقابتی برای چینی‌ها، چندان خوب نیست. اما اپتیمای 2010 را در وضعیت بسیار خوب و مناسب می‌توانید بین 83 تا 88 میلیون تومان خریداری کنید.
توجه داشته باشید که این خودرو نیز نسبت به برادرش سوناتا کم‌طرفدارتر است اما با توجه به کیفیت ساخت مناسب، قیمت معقول و قدرت و کشش درخور توجه، گزینه‌ای عاقلانه به نظر می‌رسد. هر چند که طبق معمول باید به افزایش استهلاک این دست از خودروهای کُره‌ای با گذر کارکرد از 120هزار کیلومتر نیز اشاره‌ای داشته باشیم.

پر‌شتاب برانیم یا کم‌مصرف؟

یکی از مهم‌ترین پارامترها برای انتخاب بین یک خودروی صفر‌کیلومتر مدرن و جدید و یک خودروی کارکرده مربوط به دوره‌ای قبل، بحث تکنولوژی ساخت پیشرانه و چگونگی مصرف سوخت آن خودرو است که تا‌کنون چندین بار در همین مطالب نبرد نیز به موضوع مذکور اشاره کرده‌ایم. پس نا‌گفته پیداست که قاعدتا لیفان 820 باید از پیشرانه‌ای بهینه‌تر نسبت به اپتیما بهره ببرد. اما چرا؟ محصول جدید لیفان با اتکا به تکنولوژی ژاپنی‌ها و بهره‌گیری از یک پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری میتسوبیشی با آرایش خطی عرضی، سیستم پاشش چند‌نقطه‌ای و کنترل هوشمند زمان‌بندی باز و بست سوپاپ‌های ورود و خروج، نهایت توانی معادل 158 اسب بخار به تولید می‌رساند که این عدد در برابر پیک گشتاور 221 نیوتن‌متری این خودرو، کششی مناسب و نه اغواگر به این خودروی 1.5 تنی می‌بخشد.

در واقع برگ برنده لیفان، استفاده از جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک با ضرایبی متنوع در کنار این پیشرانه بهینه است که علاوه بر شتاب بهتر، با کاهش دور موتور در شرایط مختلف، مصرف سوخت بهینه‌ای را به شما ارائه می‌کند. اما محصول کُره‌ای چه در چنته دارد؟ کیا اپتیمای نسل گذشته که در سال 2009 و 2010 به بازار ایران عرضه شد، از پیشرانه ای 6 سیلندر V شکل سری میو (مشترک با سانتافه و متفاوت با نمونه دلتای مورد استفاده‌ روی اسپورتیج) با حجم 2.7 لیتر بهره می‌برد که با اتکا به سیستم زمان‌بندی متغیر باز و بست سوپاپ‌ها و همچنین پاشش سوخت چند‌نقطه‌ای، 189 اسب بخار، یعنی در حدود 30 واحد بیشتر از 820 به شما ارائه می‌کند. همچنین نهایت گشتاور 250 نیوتن‌متری این خودرو در کنار جعبه دنده 5 سرعته، شتاب صفر تا صد 9 ثانیه را برای اپتیما فراهم می‌سازد که این عدد در برابر رکورد 12-13 ثانیه‌ای لیفان 820، اختلاف بسیار زیادی دارد. هر دو خودرو از سیستم ترمز ضد‌قفل ABS به همراه سامانه توزیع نیروی ترمز EBD بهره می‌برند و این در حالی است که کیا موتورز برای اپتیما از سیستم کنترل لغزش ESP هم استفاده کرده است.

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید